Home    Search    Reference Manuals    Return    Track Group Documentation





Users Manual for Program TRC_QNUMB_STRIX





Table of Contents

   Introduction
   Calculation procedure
   Input data commands
   Example



Introduction

Program TRC_QNUMB_STRIX calculates the track alignment quality of a track written in strix-format. The alignment quality is measured in a so called Q-number defined by Banverket, Sweden. The definition of the Q-number is defined in BVF 587.02 written by Banverket.



Calculation procedure

  1. Inläsning av spårdatafil i sra-format.
  2. Välj ut delsträcka enligt indataparametrarna xstart och xstop.
  3. Beräkna Q talet ur Strix-filen på följande sätt:
    3.1 Extrahera följande kolumner ur sra-filen:
    Kolumn #8 rälsöverhöjningen
    Kolumn #9 Höjdläge vänster räl kortvåg
    Kolumn #12 Höjdläge höger räl kortvåg
    Kolumn #16 Sidoläge vänster räl kortvåg
    Kolumn #19 Sidoläge höger räl kortvåg
    3.2 Högpassfiltrera alla signaler extraherade ur 3.1 med ett Butterworthfilter gränsvåglängd 3 [m]. Lågpassfiltrera alla signaler extraherade ur 3.1 med ett Butterworthfilter gränsvåglängd 25 [m].
    3.3 Tidsförskjut alla signaler så de kommer i fas med spårviddssignalen.
    3.4 Beräkna sH genom att:
    I varje mätpunkt beräkna medelvärdet av de filtrerade kolumnerna #9 och #12.
    Beräkna standardavvikelsen på det erhållna medelvärdet.
    3.5 Beräkna sR genom att:
    Beräkna standardavvikelsen den filtrerade kolumnen #8
    3.6 Beräkna sP genom att:
    Bestämma vilken av kolumnerna #16 eller #19 som är rikträl genom att analysera höger och vänster räl för sig. Använd det värde som ger lägst resultat för det är förmodligen yttersträngen. Eftersom standardavvikelsen utvärderas löpande i ett fönster som är 200[m] långt kan hela tiden min-värdet av linje 5 och 6 väljas. (OBS denna metod är dock en förenkling)
    Beräkna standardavvikelsen på den bästa av kolumnerna #16 eller #19.
    3.7 Beräkna sS genom att:
    Addera filtrerade kolumn #8 med den bästa av kolumnerna #16 eller #19. Adderingen skall ske med tecken så att ett sidolägesfel skall ligga i fas med ett vaggfel där vänster räl ligger under höger räl. Beräkna standardavvikelsen för den adderade signalen.
    3.8 Beräkna Q-talet per kilometer och totalt för hela sträckan enligt följande formel: Q-numb-formula.gif
    Där:
    σH and σS = Average standard deviation for "vertical" and "samverkan" errors
    σHgr and σSgr = Comfort limits for the track alignment in actual class.

    Kvalitets-
    klass
    sth
    loktåg
    sth
    snabbtåg

    σHgr

    σSgr
    K0 145- 185- 1.1 1.6
    K1 125-140 160-180 1.3 1.7
    K2 105-120 135-155 1.5 1.9
    K3 75-100 95-130 1.9 2.4
    K4 40- 70 60- 90 2.4 3.1
    K5 - 40   2.9 3.6


Input data commands

Input data is read in free format, valid separators between the input values are <space>, <comma>, <tab>, <equal sign> or <carriage return>. The commands can be written both in lower and upper case letters. The operation of the program is controlled by the commands described below; some of the commands also need arguments.

INFIL
Track data file written in SRA- or SPL- format.
Declared= Character*132    Default= Blank

L_INTERVAL
Length of track sections for which evaluation of standard deviation and Q-numbers will take place.
Declared= Integer*4    Default= 200

XSTART_KM
Starting kilometer when analyzing the STRIX-file.
Declared= Integer*4    Default= 0

XSTART_M
Starting meter in XSTART_KM when analyzing the STRIX-file.
Declared= Integer*4    Default= 0

XSTOP_KM
End kilometer when analyzing the STRIX-file.
Declared= Integer*4    Default= 1.e9

XSTOP_M
End meter in XSTOP_KM when analyzing the STRIX-file.
Declared= Integer*4    Default= 1000


Example of an input data file

Following example: Master.trc_updownf can be used as a master file:

##
##      Input data for program trc_qnumb_strix 
##

  INFIL= track_irr1.sra

  XSTART_KM= 42   XSTART_M= 0
  XSTOP_KM = 44   XSTOP_M = 999

  L_INTERVAL= 200